sunnuntai 18. kesäkuuta 2017

Kävelyllä metsässä

Raision alppiruusupuisto 18.6.2017
Pohjan satakieli


Se lauloi illasta puoliyöhön,
ja taas, kun leimahti koilliseen
uus liekki uusine toiveineen
se heräsi, laulaja, laulajan työhön
ja oksalla nuoren omenapuun
koko suvisen kuun
se sepitti säkeitä armaalleen.



Yli perunamaan, läpi ikkunain
se laulu helisi, helisi vain
ei näkynyt laulajaa.
Satakieli se on! minä julistin.
He nauroivat, isä ja äitikin:
Voi lapsi parka, ei koskaan saa
piha tämmöinen sellaista kunniaa:
mikä lienee pesätön peipponen!



Olin onneton, puolesta laulun sen
vain itkua vailla, kun häveten
pojansilmin uhmasta liekehtivin
ulos tölmäsin hullussa hurmiossa
ja hiivin suojassa pensasrivin
kuin kissa syvässä ruohikossa
ja, laulajan kunnian tähden
kiven sieppasin maasta ja - osuipas!
Miten onkaan Jumala avulias
ja altis luodun mieli.
Minä onnekas
sain todistaa kaikkien nähden:
se oli satakieli.


Lauri Viita (1954)


Vielä viisikymmentä vuotta sitten pidettiin mahdottomana, että alppiruusuja voitaisiin kasvattaa Suomen olosuhteissa. Helsingin yliopiston kasvitieteellinen puutarha ja Mustilan arboretum kehittivät kuitenkin 1970-luvulta lähtien lajikkeita, jotka selviävät kylmänlauhkeassa ympäristössämme. 

Nykyään Rhodorendron lajikkeita voi ihailla 28 julkisessa puistossa ympäri Suomea dendrologian seuran koostaman listauksen mukaan. Itselleni tuttuja näistä puistoista ovat tänään käymämme Raision alppiruusupuiston lisäksi, Mustilan arboretum Elimäellä (Kouvolassa), Turun yliopiston kasvitieteellinen puutarha Ruissalossa, Sapokka Kotkassa, Hatanpää Tampereella ja Yltöisten arboretum Piikkiössä. Helsingissä näitä kasveja voi ihailla ainakin 11 eri puistossa, Helsingin yliopiston kasvitieteellisestä puutarhasta Korkeasaareen.

Tärkeintä elämässä on puutarhanhoito (vai oliko se sittenkin purjehdus?) eikä sekään aina niin tärkeää.  Puutarhat, kuten muukin kulttuuri, kuuluvat toki enemmän itseis- kuin välinearvojen piiriin. Voi kuitenkin olla, että jossain Ukrainassa tai Venäjällä kaali- porkkana- ja perunamailla on enemmän jälkimmäistä merkitystä kuin meillä. 

Opiskeluaikanani Jyväskylässä lukemani Erik Ahlmannin (1892-1952) arvojen luokitukset tekivät minuun suuren vaikutuksen. Internetin ansioista ne saa tähän nopeasti napin painalluksella:

  • Hedonistiset arvot (nautinto- eli mieluisuusarvot, joihin kuuluvat: onni, mielihyvä, ilo, nautinto ja aistillisuus. Hedonistiset arvot ovat alkeellisin mielihyvän laji.
  • Vitaaliset arvot (elämä, terveys, tahto ja kuntoisuus),  
  • Esteettiset arvot (kauneus, ylevyys, suloisuus ja taide),  
  • Teoreettiset arvot (totuus, tieto, oppi, koulutus, viisaus ja tiede),  
  • Uskonnolliset arvot (usko, toivo, pyhyys ja laupeus), 
  • Sosiaaliset arvot (altruismi, ystävyys, rakkaus, uskollisuus, vapaus, veljeys, kunnia, isänmaallisuus ja turvallisuus. Sosiaalisesti arvokasta syntyy edistämällä toisen etua; sellaista, mikä toiselle on arvokasta). 
  • Mahtiarvot: (voima, valta, sota, rikkaus, raha, voitto),  Oikeusarvot: oikeudenmukaisuus, ihmisoikeudet, tasa-arvo ja laillisuus ja  Eettiset arvot (hyvyys ja moraalinen oikeus).

Oma tiivistelmäni ylläolevasta:

Turhuuksien viljely on viisauden alku.

Kulttuuri on välttämättömyyksien tekemistä hyveeksi.



1 kommentti:

  1. Meikäläistä taitavat tuolla puutarhan puolella viedä nuo hedonistiset ja esteettiset arvot. Kauneus tuo mielihyvää. Nyt sen mielihyvän tuovat nuo ihanat rhodot!

    VastaaPoista