First slide from Atlanta 2014 presentation |
Yes, my friends - it is finally there - after four (2+2) years of writing and waiting!
From ‘Hard Rock Hallelujah’ to ‘Ukonhauta’ in Nokialand: a socionomic perspective on the mood shift in Finland's popular music from 2006 to 2009
- https://doi.org/10.1017/S0261143018000065
- Published online: 13 April 2018
- Cambridge University Press Core: Popular Music
- Volume 37, Issue 2
- May 2018 , pp. 237-252
Authors: Mikko Ketovuori and Matt Lampert
Thanks Matt!
-----------------------------------------
Ensiksi suomeksi: optimismi ja pessimismi vaihtelevat jatkuvasti yhteiskunnassamme. Tämä kollektiivinen esitietoinen tunne on sidoksissa ihmisryhmien sisäiseen dynamiikkaan, joka aaltomaisesti tempaa jokaisen mukaansa halusivat tai tajusivat nämä sitä tai eivät.
Hypoteesini oli, että parhaiten tämä tunnelman vaihtelu olisi mitattavissa pop-musiikista.
Vuonna 2006, kun Hard Rock Hallelujah kappaleella voitettiin Euroviisut, tunnelma oli korkealla Suomessa.
Tähän kohtaan seis.
Tunnelma ei ollut korkea tämän voiton takia. Päinvastoin kisavoitto tuli, koska tunnelma oli jo valmiiksi optimistinen. Sivumennen sanottuna tämä sama pätee myös vuoden 1995 jääkiekkovoittoon.
Nämä molemmat tapaukset heijastivat ja manifestoivat kulloisenkin ajan optimistista henkeä - ne eivät aiheutaneet sitä. Kannattaa siis aina olla optimisti, jos vain pystyy siihen!
(Mikä on nyt tieteellisesti todistettu.)
---------------
Optimism and pessimism fluctuate constantly in society. This endogenous a-rational mood is connected to herd behaviour, which affects everyone wheter they like or even notice it. My hypotesis was, that this constantly changing mood could be measured from pop music. In 2006, while Hard Rock Hallelujah won the Eurovision song contest, mood in Finland was peaking.
Let's pause here.
The mood was not high because of winning the song competition. On the contrary, the prize came because the (happy) mood was already there. By the way, in a similar manner the 1995 ice hockey world championship did not affect the mood but the underlying mood helped the players win gold.
These both cases demonstrate how different cultural expressions manifests their current time and atmosphere. It is always better to be an optimist, if you just can do it!
(Which is now provable by science.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti